Foder

2012-09-19 @ 20:32:00


Nu tänkte jag ta upp det hära med hur jag anpassar och va jag ger mina ponnysar. Mina ponnysarn får hö, Betfor , havre , müsli active , mineral röd och salt men lite annat fodertillskott .

Kitty har ganska lätt att gå upp i vikt .Hon behöver också mycket havre och müsli för extra energi och hon vill inte ha så mycket för hon är en sån ponny som lämnar om hon är mätt men sen är hon en ponny som behöver mycket motion så man kan ju inte ge henne så lite mat så hon inte orkar och när hon går ganska mycket . Jag ger Kitty också äppel vinäger , för det är bra för fång och såna hästar som hostar ganska mycket .
Här e kittys foderstat

MORGON: 1kg hö , 1dl betfor , 2dl havre ,2dl Müsli active, 1dl mineral röd, 15ml äppelvinäger

EFTERMIDDAG: 1kg hö ,1dl betfor , 2dl müsli active , 2dl havre , 15ml äppelvinäger

KVÄLL: 1kg hö , 1dl betfor , 2dl müsli active , 2dl havre, 1dl mineral röd, 15ml äppelvinäger

Men jag tänkte höja höet och betforen nu sakta men säkert nu när det börjar bli kallare då då kanske jag höjer så hon får 1 på morgonen och 1 på em och 2kg på kvällen och 2dl betfor på morgonen , em och kvällen och det har jag tänkt att höja om 1-2 veckor och sen när snön kmr och det blir jätte kalt så ska hon få 2kg på både morgonen och kvällen och 1kg på eftermiddagen och då ska hon också ha 3dl betfor på både morgonen och kvällen och 2dl på eftermiddagen.

Fivan är däremot en ponny som blir väldigt smal , hon behöver ganska mycket mat och betfor .
Fivan får betfor , salt , mineral röd , müsli active , hö och havre :)

Här e hennes foderstat

MORGON: 3kg hö , 2dl betfor , 15ml salt , 2dl havre , 2dl müsli active , 1dl mineral röd

EFTERMIDDAG: 2kg hö , 2dl betfor , 15ml salt , 2dl müsli active , 2dl havre

KVÄLL: 3kg hö , 2dl betfor , 15ml salt , 2dl müsli active , 2dl havre ,1dl mineral röd

Sa också göra som med Kitty höja betforen och höet ganska mycket elr hört iaf . Om ca 2-3veckor tänkte jag höja höet så hon får 4kg på morgonen , 3kg på em och 4på kvällen och betforen ska hon få 3dl på morgonen , 2dl på em och 4dl på kvällen . Därför jag kmr ge fivan så mycket hö och betfor så är det för att hon blir mager ganska lätt och nej hon har inte mask om ni tror det för degar vi kollat men af sen fryser hon lätt så hon ska få gå med ett tjockt hals vinter täcke och ett fleece täcke !

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback