Kyla hästens ben

2011-05-08 @ 15:48:00
Att kyla hästens ben efter en hårdare träningspass är förebyggande för skador, då kyla är bra för senor och ligament. Blodkärlen i hästens ben drar ihop sig när man kyler och har det uppstått en liten skada på benet kan blödningar förhindras snabbt vid snabb nedkylning och man kan även förhindra att en liten överansträning utvecklas till en större skada. Att kyla benen efter ett hårdare pass där man cantrat, ridit på "dåligt underlag", hoppat eller ridit ett hårt dressyrpass så är det väldigt bra att använda sig av kylande liniment eller spola hästens ben med kallt vatten en stund. Man kan även använda sig av kyl-lera, olika paddar och lindor som har kylande effekt, vissa behöver ligga i frysen innan och en del behöver inte kylas innan användning. Man bör vara försiktig så hästen inte får frostskador.

På vintern har jag oftast inte behövt kyla Divan ben efter ansträning om hon ska ut efteråt. Eftersom det var massor av kall snö i hagen som skött det åt mig, men ibland har jag lagt på kylande liniment. Nu när våren är här spolar jag hennes ben ibland och ibland använder jag liniment och på sommaren spolar jag mest.

Något som jag vill testa är Cool on track, från Back on Track ;) Det låter riktigt bra och har hört att det är bra!

Cool on Track kyler huden och ökar blodcirkulationen. Svullnad och inflammation avtar och muskler, senor och ledband får hjälp till självläkning. Sprayas eller stryks på hästens ben.

Cool on Track har en karenstid på 96 timmar.

  1. 1.Kyler inom någon minut
  2. 2.Verkar i ca 30 minuter , upp till en timme
  3. 3.Ger snabb återhämtning efter träning och skada
  4. 4.Förebygger svullnad, muskelspänning och inflammation
  5. 5.PH-neutral



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback