Hur Nelly och jag har utvecklats

2011-03-22 @ 12:00:00
I början när vi tog hem henne red vi mest ut, Nelly tycker att det är jätteskönt och lufsa i skogen så det var en bra start. Sen när vi började rida i ridhuset mer och mer så gick det bra till en början - att bara åka runt. Sen ville mamma ha lektioner för mig och då orkade jag verkligen inte! Det gick sååååååhäääär dåligt. Sen (när denise fortfarande red Juvas och vi umgicks mycket med familjen Lind) så en dag fick jag en lektion av Lotta Lind, då var det som om att vi började förstå varann. Om nelly inte lyssnade när jag skänklade henne en gång så var det pang på med spöt! Vi tog också fram bommar och satte upp dom på olika avstånd och höjder så att hon tränade dom musklerna. Bara man tog fram en bom så blev det fart på henne. Sen så brukade jag också tex trava på en långsida, då stog mamma brevid och smackade och viftade med en piska. SHIIIT vad hon sprang då. Sen om mamma var liite framför Nelly kastade hon sig och jag var nära på och åka av fleeeeeera gånger. Nelly galopperade orent och var allmänt seg, då började vi förstå att någonting var fel. En dag tog anna-carin ut sadelmakare, då fick hon kolla på Nelly också. Hennes sadel låg och tryckte på bogbladen och var alderles för trång i ryggen. Då så hittade mamma en begagnad Prestige hoppsadel som vi fick köpa för ett mycket bra pris och den reglerade vi så att den passade på nelly. Då så började hon bygga upp ryggmuskler och det håller hon fortfarande på med. Det gick fortfarande dåligt när jag red och jag red absolut inte mer än vad jag var tvungen till. Någonstans där kom Alba in och gjorde ett ännu sämra jobb med henne än vad jag gjorde i början. Det började gåbättre och bättre, jag kunde rida utan att bli besviken och hon började bli piggare och piggare. Jag började träna för lanslagsryttaren i fälttävlan Maria Bredberg och hon satte upp oss på alderles för höga höjder i början som vi vägrade på och jag stupade i backen. Även det gick dåligt tills nu när det börjar gå framåt. PÅ jullovet fick jag också rida kurs för Åsa Nordström och dåå dådådådådådå!
Då lärde vi henne att gå dit jag ville och fråga om att göra en volt större istället för mindre - hon fick lära sig att sluta tränga. Sen gjorde vi en lektion och då släppte allt. Hon började gå i form och jag lärde mig att fatta att hon bara vill komma undan hela tiden. Sen är vi där vi är nu. Nelly går i form men man får kämpa sig till det.
I hoppningen så handlar det mest om min inställning, fast de e klart det gör det ju i dressyren också.
Ett tag när nelly gick oerhört dåligt så fick Nadja sitta upp på henne
En bild från när vi badade Nelly hon var verkligen såhääääär smutsig, sen klippte vi henne också.
En bild från januari dethär året när vi kom nolla på clearround seriehoppningen
En allmänt surig bild på en omusklad nelly


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback