Brand i Stallet

2011-04-01 @ 18:35:48
Så, det var ju en brandman ifrån Enköping som kom och undervisade oss och berättade saker, som att det värsta med att vara brandman var när någon hade ställt sig framför ett tåg, då får dom lov att gå o plocka köttbitar. Sen gillade Markus (som brandmannen hette) inte när barn var inblandade heller. Jag sa att jag kände Jens Arosenius, då frågade han om jag hade häst på Nynäs där han hade vart med och tränat, då kom vi in på ämnet djur i bränder. Så om det brinner i ett stall, vi säger nynäs och jag är där så kan en brandman hämta mig och så kan jag få en luftgrejjsimojjs för att jag ska kunna gå och hämta flockledaren eller min ponny, eftersom att jag vet mest + att jag känner hästen väl och kan KANSKE övertala hästen att gå ut från boxen. Hästar vill gärna stanna i boxen om det brinner, eftersom att det är ett tryggt stälel för dom. Det är en av dom svåra momenten om det skulle börja brinna. Om det är ett gammaldags stall så finns det ju höskulle och då kommer ju taket rasa igen förr eller senare.
Vi fick se en film där dom la ett stearinljus i en soffa. Den började såklart brinna och efter fem minuter var det 800C inne i det rummet + att det kom tjock svart giftig rök i en maaaassa ut från rummet, då kan inte ens brandmännen komma in.
Markus berättade också att ifall någon skulle tex skolka och så börjar det brinna, då vet ju inte dom att den personen gör det så brandkåren måste leta igenom hela skolan och alla vrår så att inte någon är kvar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback